هنر , خلاقیت , آموزش

سایت آموزشی هنری همیشه بیدار برای هنر دوستان و افراد خلاق

هنر , خلاقیت , آموزش

سایت آموزشی هنری همیشه بیدار برای هنر دوستان و افراد خلاق

:: از آنجا که اکثر ما تصور غلطی از یادگیری هنر طراحی داریم و طراحی را بیشتر یک استعداد خدا دادی می دانیم .
در حالی که طراحی بیشتر از آنکه نیاز به استعداد داشته باشد نیازمند آموزش , خلاقیت و پشتکار است. در واقع همه ما می‌توانیم به خوبیِ هنرمندانِ بزرگ طراحی کنیم کد بنویسیم و حتی قطعات الکترونیکی مخصوص برای خودمان بسازیم فقط نیازمند روشن شدن راه و زندگی نامه ی هنرمندان و افراد بزرگ هستیم تا به خود ایمان بیاوریم و پا پیش گزاریم.
بنا براین سایت همیشه بیدار ( http://online24h.ir) در تلاش برای افزایش سطح هنری و حرفه ای کاربران علاقه مند و هنرمندان عزیز می باشد تا این نقصان کوچک زندگیمان را برطرف سازیم.
وبلاگ من ( http://Online24H.blog.ir) از کاربرانی که در زمینه های هنری مهارت و فعالیت دارند دعوت به همکاری می نماید.
و از هنرمندانی که علاقه دارند آثارشان در وبلاگ یا سایت همیشه بیدار به نمایش در آید تقاضا می کند آثار خود را به ایمیل
aminis151@gmail.com
ارسال نمایند.

مدیریت Online24H.ir , Online24H.blog.ir :سعید امینی

پیام های کوتاه
  • ۳۱ فروردين ۹۴ , ۰۴:۵۶
    هنر
آخرین نظرات

۵۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است

امروزه بحثی با نام بینایی کامپیوتر بر سر زبان هاست که مرا برآن داشت مطلبی در این باره پست نمایم .

بینایی رایانه‌ای (به انگلیسی: Computer vision) یا بینایی ماشینی (به انگلیسی: Machine vision) یکی از شاخه‌های علوم کامپیوتر است که شامل روش‌های مربوط به دستیابی تصاویر، پردازش، آنالیز و درک محتوای آن‌ها است. معمولاً این پردازش‌ها تصاویر تولید شده در دنیای واقعی را به عنوان ورودی دریافت و داده‌هایی عددی یا سمبلیک را به عنوان خروجی تولید می‌کنند، مانند در شکل‌هایی از تصمیم‌گیری. یکی رویه‌های توسعهٔ این شاخه بر اساس شبیه‌سازی توانایی بینایی انسان در رایانه است.

بینایی رایانه‌ای به مسائل مختلفی از جمله استخراج داده از عکس، فیلم، مجموعه چند عکس از زوایای مختلف و پردازش تصاویر پزشکی می‌پردازد. معمولاً ترکیبی از روش‌های مربوط به پردازش تصاویر و ابزارهای یادگیری ماشینی و آمار برای حل مسایل مختلف در این شاخه استفاده می‌گردد.

کاوش در داده‌ها

مقالهٔ اصلی: کاوش‌های ماشینی در داده‌ها

بینایی ماشینی را می‌توان یکی از مصادیق و نمونه‌های بارز زمینهٔ مادر و اصلی‌تر کاوش‌های ماشینی داده‌ها به‌حساب آورد که در آن داده‌ها تصاویر دوبعدی یا سه‌بعدی هستند، که آن‌ها را با استفاده از هوش مصنوعی آنالیز می‌کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۸:۵۷
مهندس عشق هنر

www.picsearch.com

پیک سرچ یک کمپانی سوئدی است که در سال 2000 راه اندازی شد، که سایت های دیگر را نیز پشتیبانی می کند. ویژگی هایی که این موتور جستجو را از دیگر موتورهای جستجو جدا می کند، شامل موارد زیر است:

  • مختص جستجوی تصویر است؛
  • دارای حذف خودکارمواد مربوط به بالغین؛
  • اجازه دسترسی به حجم وسیعی ازیافته (به ادعای خود سایت) دارد؛
  • این موتور علاوه بر موارد بالا دارای ویژگی های زیر نیز است:
  • دارای جستجو ساده و پیشرفته و جستجو از طریق عملگرهای بولین؛
  • در ربط یافته ها بسیار خوب است؛
  • پیوندهای کور و تصاویر حذف شده وجود دارد؛
  • دارای بیانیه حق مؤلف؛
  • امکان برقراری ارتباط از طریق ایمیل .
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۲:۴۰
مهندس عشق هنر

-بازیابی محتوامحور تصویر (CBIR) که با نام‌های جستجو بر اساس محتوای تصویر (QBIC) و بازیابی محتوامحور داده‌های دیداری (CBVIR) نیز شناخته می‌شود کاربرد بینایی ماشین در مسالهٔ بازیابی تصویراست، یعنی مسالهٔ جستجو برای تصویر دیجیتال درپایگاه داده بزرگ. "محتوامحور" یعنی جستجو به جای استفاده از فوق داده وارد شده توسط انسان، مانند عنوان و کلیدواژگان، از محتوای خود تصاویر استفاده می‌کند. یک سامانه بازیابی محتوامحور تصاویر (CBIRS) نرم‌افزاری است که بازیابی محتوامحور تصاویر را پیاده‌سازی می‌کند.

به دلیل محدودیت‌های ذاتی سامانه‌های فوق داده‌محور علاقه به CBIR رو به رشد است. اطلاعات متنی درباره تصاویر به آسانی به کمکفناوری موجود قابل جستجو، اما نیازمند انسان‌هایی است که شخصاً تمام تصاویر پایگاه داده را توصیف کنند. این کار برای پایگاه داده‌های خیلی بزرگ، یا تصاویری که به صورت خودکار ایجاد می‌شوند، مانند تصاویر دوربین نظارتی، غیر عملی است. همچنین ممکن است تصاویری که از کلمات هم‌معنی در توصیفشان استفاده شده است پیدا نشوند. سامانه‌های مبتنی بر طبقه‌بندی تصاویر در گروه‌های معنایی مانند "گربه" به عنوان زیرطبقه "حیوان" این اشکال را ندارند گرچه از همان مشکلات مقیاسی رنج می‌برند.

سامانه ایده‌آل CBIR از دیدگاه کاربر دربرگیرنده چیزی است که به آن بازیابی معنایی می‌گویند و به عنوان مثال کاربر درخواستی مانند "تصاویر سگ‌ها را پیدا کن" و یا حتی "تصاویر آقای ایکس را پیدا کن " مطرح می‌کند. انجام چنین کار بی‌انتهایی برای رایانه‌ها بسیار مشکل است - تصاویر سگ‌های ژرمن‌شپرد و دوبرمن تفاوت زیادی با هم دارند، و آقای ایکس ممکن است همواره رو به دوربین و با همان ژست عکس نگرفته باشد. بنابراین سامانه‌های CBIR کنونی از ویژگی‌های سطح پایین‌تر همچون بافت، رنگ و شکل استفاده می‌کنند، با این وجود برخی از سامانه‌ها از ویژگی‌های سطح بالاتر بسیار عمومی مانند صورت‌ها سود می‌برند(سامانه بازشناسی صورترا ببینید). همه سامانه‌های CBIR عام نیستند. برخی برای زمینهٔ خاصی طراحی شده‌اند، به عنوان مثال تطبیق شکل می‌تواند برای یافتن قطعات در یک پایگاه داده کد-کم به کار رود. پیاده‌سازی‌های مختلف CBIR از انواع مختلف جستجوهای کاربر استفاده می‌کنند.

  • با جستجو به کمک مثال، کاربر به کمک یک تصویر نمونه (تامین شده توسط خود کاربر یا انتخاب شده از یک مجموعه تصادفی) جستجو می‌کند، و نرم‌افزار تصاویر شبیه آن را بر اساس چندین ضابطه سطح پایین می‌یابد.
  • با جستجو به کمک طرح، کاربر تقریبی اولیه از تصویری که به دنبال آن است می‌کشد، مثلاً به کمک قطره‌های رنگ، و نرم‌افزار تصاویری را که طرح‌بندیشان به آن شبیه باشد را می‌یابد.
  • روش‌های دیگر شامل مشخص کردن نسبت رنگ‌های درخواستی(مثلاً "۸۰% قرمز، ۲۰% آبی") و گشتن به دنبال تصاویر دربرگیرنده جسمی که در یک تصویر نمونه داده شده است.

سامانه‌های CBIR همچنین می‌توانند از پسخورد مرتبط بودن استفاده کنند، که در آن کاربر به صورت پیش‌رونده نتایج جستجو را با علامت‌گذاری نتایج جستجوی قبلی به عنوان "مرتبط"، "نامرتبط" یا "خنثی" بهبود می‌بخشد و جستجو را با اطلاعات جدید تکرار می‌کند.

یک کاربرد CBIR در شناسایی تصاویر دارای رنگ پوست و شکل‌هایی که می‌تواند نشانگر وجود برهنگی باشند جهت فیلترینگ و جستجو توسط ضابطین قانون است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۲:۱۷
مهندس عشق هنر

10 نکته برای افزایش سرعت بارگزاری صفحات وب

اگر طراح وب سایت هستید ، اگر قصد دارید سایتی طراحی کنید یا اگر سایت یا وبلاگی دارید ،  این مطلب برای شماست .

صبر خیلی خوب است ، اما تمرین دستیابی به آن دشوار است . خصوصا این روزها که همه به دنبال راهی برای افزایش سرعت دسترسی به اطلاعات هستند و کاربران لزومی بر انجام این تمرین سخت نمی بینند . پس چاره ای نیست جز اینکه به جای کار کردن روی صبر میلیون ها بازدیدکننده وب سایت ها ، فقط روی وب سرعت سایت خود کار کنید !  اینکار به مراتب آسانتر است ، اینطور نیست؟

حتما این را شنیده اید که بازدید کننده ای که صبر خود را از دست بدهد ، خیلی راحت بازدن دکمه X سایت شما را ترک کرده و احتمال کمی دارد که مجددا بازگردد . بهبود سرعت بارگزاری صفحات وب نه تنها برای بازدیدکنندگان وب سایت ها ، بلکه برای موتورهای جستجو و افزایش رتبه نیز امری مهم است . اواخر آوریل گوگل اعلام کرد که سرعت بارگزاری صفحات وب را در الگوریتم رتبه بندی موتور جستجوی خود وارد خواهد کرد . با وجود اینکه دخیل کردن این معیار در الگوریتم رتبه بندی ، تعادل را با سایر معیارهای رتبه بندی رعایت نمیکند ، به هر حال چیزی است که باید هنگام طرح ریزی برای مسائل SEO  وب سایت در نظر گرفته شود .

موارد زیر نکاتی هستند که باعث کاهش زمان بارگزاری صفحات وب سایت شما میشوند :

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۴:۱۶
مهندس عشق هنر

سالوادور دالی
Salvador Dali NYWTS.jpg
نام اصلی سالوادور فلیپه ژاسینتو دالی دومنک
زادهٔ ۱۱ مهٔ ۱۹۰۴
فیگرس، خرونا، اسپانیا
درگذشت ۲۳ ژانویه ۱۹۸۹ میلادی (۸۴ سال)
فیگرس،
همسر(ها) گالا دالی (النا ایوانوونا دیاکونووا)
ملّیت اسپانیایی
رشته نقاشی، عکاسی،مجسمه‌سازی، فیلم‌سازی،نویسندگی، رسم
سبک کوبیسم، دادائیسم وسوررئالیسم
آثار برجسته تداوم حافظه (۱۹۳۱)


سالوادور فلیپه ژاسینتو دالی دومنک (به اسپانیایی: Salvador Felipe Jacinto Dalí Domènech) (۱۱ مه ۱۹۰۴ میلادی - ۲۳ ژانویه ۱۹۸۹ میلادی) نقاش فراواقع‌گرایاسپانیایی بود. دالی طراحی ماهر بود که بیشتر به خاطر خلق تصاویری گیرا و خیالی در آثار فراواقع‌گرایش به شهرت رسید. مهارت وی در نقاشی اغلب به تاثیر نقاشانرنسانس نسبت داده می‌شود.معروف‌ترین اثر سالوادور دالی به‌نام تداوم حافظه در سال ۱۹۳۱ خلق شد. وی همچنین در عکاسی، مجسمه‌سازی و فیلم‌سازی نیز فعالیت داشت. وی با والت دیسنی تهیه‌کننده و کارگردان شهیر آمریکایی در ساخت کارتن کوتاه و برنده جایزه اسکار «دستینو» که در سال ۲۰۰۳ و پس از مرگ وی منتشر شد، همکاری داشت. دالی همچنین با آلفرد هیچکاک در ساخت فیلم «طلسم شده» (۱۹۴۵میلادی) همکاری کرد.

دالی همواره بر «ریشه عرب» خود تاکید داشت و ادعا می‌کرد که اجدادش به نسل«مور»ها که جنوب اسپانیا را برای تقریباً ۸۰۰ سال در اختیار داشتند، باز می‌گردد. همچنین خانواده مادری دالی ریشه‌ای یهودی در بارسلونا داشتند.

دالی که شدیداً فردی خیال‌پرداز بود، علاقه وافری به انجام کارهایی عجیب برای جلب توجه دیگران داشت. این قبیل کارها اغلب برای کسانی که به هنر وی علاقه داشتند خسته‌کننده بود و به همان اندازه برای منتقدین وی، آزاردهنده به شمار می‌رفت. این نوع رفتار غیرعادی دالی گاهگاهی توجه افکار عمومی را بیشتر از آثار هنری وی جلب می‌کرد و در نتیجه، این رسوایی و بدنامی تعمدی منجر به شناخت گسترده عامه مردم و تقاضا برای خرید آثار وی توسط طیف گسترده‌ای از مردم شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۱:۱۷
مهندس عشق هنر

«گندم‌زار با کلاغ‌ها» از معروف‌ترین تابلوهای ون گوگ

«گندم‌زار با کلاغ‌ها» (نام انگلیسی: Wheat Field with Crows، نام هلندی: Korenveld met kraaien) یکی از مشهورترین نقاشی‌های ونسان ون گوگ، نقاش هلندیاست.

تابلوی «گندم‌زار با کلاغ‌ها» که در ژوئیه ۱۸۹۰ کشیده شده به عنوان آخرین اثر ون گوگ معروف است ولی در این زمینه میان پژوهشگران هنر اختلاف نظر وجود دارد.

تابلوی «گندم‌زار با کلاغ‌ها» در موزه ون گوگ در آمستردام نگهداری می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۱:۱۱
مهندس عشق هنر

Gabrielle Cot 1890.jpg

گابریل کوت (به انگلیسی: Gabrielle Cot) یک نقاشی رنگ روغن بر روی بوم اثرویلیام-آدولف بوگرو نقاش فرانسوی است که در سال ۱۸۹۰ میلادی ترسیم شده است. گابریل کوت دختر پیر آگوست کوت نقاش فرانسوی و مشهورترین شاگرد ویلیام-آدولف بوگرو می‌باشد. ابعاد نقاشی ۴۵/۵ در ۳۸ سانتی‌متر است و و درمجموعه خصوصی فرد و شرلی رز نگهداری می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۰:۵۹
مهندس عشق هنر

ویلیام-آدولف بوگرو
Self portrait, by William Bouguereau.jpg
پرتره، از هنرمندی (۱۸۷۹)
زاده ویلیام-آدولف بوگرو
۳۰ نوامبر ۱۸۲۵
لا روشل, فرانسه
مرگ ۱۹ اوت ۱۹۰۵ میلادی (۷۹ سال)
لا روشل، فرانسه
ملیت فرانسه
شناخته‌شده برای نقاش
اثر(های) برجسته
  • زایش ونوس (بوگرو)
  • بوهمیایی
جنبش واقع‌گرا

ویلیام-آدولف بوگرو (به فرانسوی: William-Adolphe Bouguereau) (زاده ۳۰ نوامبر ۱۸۲۵ - درگذشته ۱۹ اوت ۱۹۰۵) یکی از نقاشان آکادمیک فرانسه بود. نقاشی های وی در سبک واقع گرایانه بوده٬ و نقاشی‌های برجسته وی بیش تر بدن زنانه را به رخ می‌کشند. او در زندگانی خود در ایالات متحده و فرانسه نقاش محبوبی بود؛ و افتخارات زیادی دریافت کرد و نقاشی‌های او به قیمت های بالایی فروخته می‌شد.

زندگی و حرفه

او در شهر «لا روشل» به دنیا آمد. در سال ۱۸۵۰ برنده بورسیه مهمی شد. او پیرو سبکرئالیسم بود و تمام کارهای او در سالن پاریس در تمام عمر فعالیت کاریش نمایش داده شد. اگرچه او در آستانه قرن بیستم در گمنامی به سر می‌برد که شاید به خاطر مخالفت سر سختانه او با نقاشان سبک امپرسیونیست بود، ولی به تازگی ارزش کارهای او روشن شده‌است. او در طول زندگی ۸۲۶ نقاشی کشید.

او یکی از برترین هنرمندان جهان در زمان خود بود. در سال ۱۹۰۰ هنرمندان هم عصرش وی را یکی از جاودانه‌های قرن نوزدهم نامیدند که البته این نظریات با وجود جو امپرسیونیستی حاکم بسیار طعنه‌آمیز به نظر می‌رسید. کارهای او مشتاقانه در سراسر دنیا با قیمت‌های بالا به ویژه توسط میلیونرهای آمریکایی خریداری می‌شدند. در حدود سال ۱۹۲۰ سال‌های بی‌حرمتی به ویلیام بود. بسیاری اظهار کردند که این بی‌احترامی‌ها شدید علیه او آگاهانه و عامدانه توسط «موسسه هنرهای حرفه‌ای جدید» صورت گرفته بود، که با وجود مخالفت دیرینه او با امپرسیونیست‌ها و نوآوریهای هنر نقاشی- دور از ذهن به نظر نمی‌رسید. البته همچنین به نظر می‌رسد این مسئله به فاکتورهای اجتماعی عمیق دیگری نیز برمی‌گشت. برای دهه‌ها نامی از او در دانشنامه‌های بزرگ برده نشد.

او دو بار ازدواج کرد و همسر دومش شاگرد قبلی او الیزابت جین گاردنر بود. او همچنین از نفوذ خود برای گشودن چندیدن موسسه هنر فرانسوی برای بانوان استفاده کرد. ویلیام آدولف بوگورو در شهر «لا روشل» از دنیا رفت.

شهرت، سقوط، و ظهور

جوان چوپان (۱۸۸۵)

کارهای برجسته او

  • دانته و ویرِژیل در دوزخ ۱۸۵۰
  • رقص ۱۸۵۰
  • توبیاس در حال خداحافظی با پدرش ۱۸۶۰
  • تنها در دنیا (۱۸۶۷)
  • The Knitting Girl ۱۸۶۹
  • Le Coquillage ۱۸۷۱
  • نخستین بوسه ۱۸۷۳
  • Nymphs and Satyr ۱۸۷۳
  • کوپیدون ۱۸۷۵
  • La Vierge، L'Enfant Jésus et Saint Jean-Baptiste ۱۸۷۵
  • زایش ونوس ۱۸۷۹
  • Evening Mood ۱۸۸۲
  • The Nut Gatherers ۱۸۸۲
  • تاج گل‌ها ۱۸۸۴
  • Le Printemps (The Return of Spring) ۱۸۸۶
  • The Shepherdess ۱۸۸۹
  • بوهِمیایی ۱۸۹۰
  • Câlinerie ۱۸۹۰
  • The Little Shepherdess ۱۸۹۱
  • Le Travail Interrompu (Pénélope) ۱۸۹۱
  • Invading Cupid's Realm ۱۸۹۲
  • بی‌گناهی ۱۸۹۳
  • The Abduction of Psyche ۱۸۹۵
  • The Young Shepherdess ۱۸۹۵
  • پیش از گرمابه (۱۹۰۰)
  • باکره با فرشته‌ها ۱۹۰۰
  • Young Priestess ۱۹۰۲
  • The Madonna of the Roses ۱۹۰۳
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۰:۵۶
مهندس عشق هنر

 

لیونل آندرس مسی کوچیتینی
Messi in Germany and Argentina face off in the final of the World Cup 2014 -2014-07-13 (24).jpg
مسی در حال بازی برای آرژانتین در فینال جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴
شناسنامه
نام کامل لیونل آندرس مسی کوچیتینی
زادروز ۲۴ ژوئن ۱۹۸۷ ‏(۲۷ سال)
زادگاه روزاریو، آرژانتین
قد ۱٫۶۹ متر (۵ فوت ۷ اینچ)
پست مهاجم
اطلاعات باشگاهی
باشگاه کنونی بارسلونا
شمارهٔ پیراهن ۱۰
باشگاه‌های جوانان
۱۹۹۵–۲۰۰۰ نیولز اولد بویز
۲۰۰۰–۲۰۰۳ بارسلونا
باشگاه‌های حرفه‌ای
سال‌ها باشگاه‌ها بازی
(گل)
۲۰۰۳–۲۰۰۴ بارسلونا سی ۱۰ (۵)
۲۰۰۴–۲۰۰۵ بارسلونا بی ۲۲ (۶)
۲۰۰۴– بارسلونا ۳۰۹ (۲۷۸)
تیم ملی
۲۰۰۴̣–۲۰۰۵ زیر ۲۰ ساله‌های آرژانتین ۱۸ (۱۴)
۲۰۰۷–۲۰۰۸ زیر ۲۳ ساله‌های آرژانتین ۵ (۲)
۲۰۰۵– آرژانتین ۹۶ (۴۵)
*تعداد بازی‌ها و گل‌ها فقط مربوط به بازی‌های لیگ داخلی است و آمار به روز شده در تاریخ ۱۵ فوریه ۲۰۱۵.
‡ آمار بازی‌ها و گل‌های ملی به‌روز شده در تاریخ ۹ دسامبر ۲۰۱۴

لیونل آندرس "لئو" مسی کوچیتینی (به اسپانیایی: Lionel Andrés "Leo" Messi Cuccittini) فوتبالیست حرفه‌ای اهل کشور آرژانتین و عضو بارسلونایاسپانیا و تیم ملی آرژانتین است که در پست‌های مهاجم و بال بازی می‌کند. او اکنون کاپیتان تیم ملی فوتبال آرژانتین است. مسی در ۲۱ سالگی توپ طلای اروپا را ازآن خود کرد. وی همچنین نامزد دریافت عنوان بهترین بازیکن سال فوتبال جهان شد. در سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۹، اولین جایزهٔ توپ طلای خود را دریافت کرد و همچنین بهترین بازیکن سال شد. وی موفقیت‌های خود را با دریافت توپ طلای سالهای ۲۰۱۱٬۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ تکمیل کرد. او در سال ۲۰۱۱ عنوانبهترین بازیکن سال یوفا را دریافت کرد. مسی در ۲۴ سالگی بهترین گلزن تاریخ فوتبال بارسلونا در تمامی رقابتها شد. لئو در سن ۲۵ سالگی جوانترین بازیکن تاریخ رقابتهای لالیگا لقب گرفت که توانسته ۲۰۰ گل در این لیگ به ثمر رساند؛ از او می‌توان به‌عنوان بهترین بازیکن نسل خود نام برد. همچنین وی از دیدگاه کارشناسان بزرگ فوتبال و تحقیقات کالج هلند باهوش‌ترین بازیکن دنیا به حساب می‌آید. بازیکنی که در یک صدم ثانیه توانایی تصمیم گیری با توپ را دارد.مسی اولین بازیکنی است که چهار بار برنده توپ طلای اروپا و جهان و یک‌بار هم به عنوان بهترین بازیکن زیر ۲۱ سال جهان برگزیده شده است. او هم‌چنین بهترینبازیکن سال فوتبال جهان در سال‌های ۲۰۰۹، ۲۰۱۰، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ بوده‌است و از این حیث رکورددار است. شیوهٔ بازی او و توانایی‌هایش باعث شده‌است که وی با دیه‌گو مارادونا مقایسه شود؛ این درحالی است که مارادونا مسی را «جانشین» خود می‌داند

مسی بهترین گلزن تاریخ باشگاه بارسلونا در بازی‌های رسمی به شمار می‌آید. او توانست در سال ۲۰۱۲ صاحب رکورد بیشترین گل زده در یک سال با ۹۱ گل شود. البته این رکورد را فیفا ثبت نکرد. مسی به همراه بارسلونا ۶ بار قهرمان لالیگا، دو بار قهرمان جام حذفی اسپانیا، پنج بار برنده سوپرکاپ اسپانیا، سه بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا، دو بار قهرمان سوپر کاپ اروپا و دو بار قهرمان جام باشگاه‌های جهان شده است. مسی اولین و تنها بازیکنی است که در چهار رقابت لیگ قهرمانان اروپا به عنوان آقای گلی دست یافته است. وی همچنین اولین بازیکنی است که در این رقابت‌ها رکورد بیشترین هت تریک(۴) را در اختیار دارد. او در سال ۲۰۱۲ در لیگ قهرمانان اروپا تاریخ‌ساز شد و نخستین بازیکنی شد که در یک مسابقهٔ این جام پنج گل به ثمر رسانده است. وی همچنین به رکورد خوزه آلتافینی رسید و در یک فصل لیگ قهرمانان ۱۴ گل به ثمر رساند. مسی رکورد بیشترین گل زده در لیگ‌های اروپایی را در فصل ۱۲–۲۰۱۱ با ۷۳ گل به نام خود ثبت کرده است. او در همان فصلِ لالیگا رکورد ۵۰ گل را از خود به جای گذاشت و همچنین اولین بازیکنی شد که در شش رقابت مختلف در یک فصل هم گل زده و هم پاس گل داده است. لئو در ۱۶ فوریه ۲۰۱۳ سیصدمین گل خود در تیم بارسلونا را به ثمر رساند. او در ۳۰ مارس ۲۰۱۳ در نوزدهمین بازی متوالی در لالیگا موفق به گلزنی شد و اولین بازیکن تاریخ شد که در یک لیگ حرفه‌ای فوتبال در تمام بازی‌های متوالی در برابر همهٔ تیم‌ها موفق به گلزنی شده است. او در مارس ۲۰۱۴ مقابل رئال مادرید موفق به هت تریک شد که تبدیل به بازیکنی شد که در تاریخِ ال کلاسیکو بیشترین هت تریک را داشته است. او یکی از اعضای تیم ملی جوانان آرژانتین در جام جهانی جوانان ۲۰۰۵ بود که توانستند قهرمان آن مسابقات شوند. او در آن مسابقات بهترین بازیکن و همچنین بهترین گلزن آن مسابقات شد. مسی در المپیک پکن نیز به همراه تیم المپیک آرژانتین به مقام قهرمانی دست یافت. او تیم ملی کشورش را در تورنمنت‌هایی همچون جام‌های جهانی ۲۰۰۶، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ و مسابقات کوپا آمریکا در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ همراهی کرده‌است. وی جوانترین آرژانتینی است که در جام جهانی بازی کرده و موفق به گلزنی شده است. در سال ۲۰۰۸ مسی به همراه تیم فوتبال آرژانتین مدال طلای المپیک را کسب کرد. در سال ۲۰۱۳، اسپورتزپرو او را در ردهٔ دوم پولسازترین ورزشکار جهان جای داد.مسی در سال ۲۰۱۴ با کسب چهار عنوانِ بهترین بازیکن زمین در چهار بازیِ متوالی آرژانتین را به فینال جام جهانی رساند. وی همچنین جایزهٔ توپ طلایی را، به عنوان بهترین بازیکن تورنمنت ازآن خود کرد.

اگر می خواهی بدانی یک قهرمان چگونه قهرمان شده است تا آخر مقاله را مطالعه فرمایید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۲:۴۴
مهندس عشق هنر

تصویری از آندره کاستنی در سال ۱۸۹۳ توسط یکی از اعضای ناشناس باشگاه ذغال چوب بالتیمور

ژان الکساندر میشل آندره کاستنی (۷ ژانویهٔ ۱۸۶۱، آنگولم شارانت – ۱۹۲۹ آنگولم) هنرمند و حکاک فرانسوی، از شاگردان ژان لئون ژروم و الکساندر کابانل بود. او متعاقباً به تصویرگری ارزنده و پیشتاز در ایالات متحدهٔ آمریکا مبدل شد. اغلب از او به عنوان تصویرگر اصلی نخستین ویرایششبح اپرا یاد می‌شود.

کاستنی بیش از ۳۶ قطعهٔ هنری دربارهٔ اسکندر کبیر خلق کرد. همچنین او در زمرهٔ تصویرگرانی بود که از اولین دورهٔ نوین بازی‌های المپیک تصویرگری کردند. او تصویرهایی از بازی‌های المپیک سال ۱۸۹۶ را برای مجلهٔ اسکرایبنر کشید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۱:۵۵
مهندس عشق هنر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۷:۲۸
مهندس عشق هنر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۷:۲۵
مهندس عشق هنر

ادگار دگا

Edgar Germain Hilaire Degas 061.jpg

زادهٔ

۱۹ ژوئیه ۱۸۳۴

پاریس، فرانسه

درگذشت

۲۷ سپتامبر ۱۹۱۷ 
(۸۳ سالگی)

پاریس، فرانسه

ملّیت

 فرانسوی

جنبش

واقع‌گرایی
(رئالیسم)
دریافتگری
(امپرسیونیسم)

آثار برجسته

چهار رقاص

هیلار ژرمَن اِدگار دِ گا 

(به فرانسوی: Hilaire Germain Edgar De Gas)معروف بهاِدگار دِگا (Edgar Degas)‏

(۱۹ ژوئیه ۱۸۳۴ - ۲۷ سپتامبر ۱۹۱۷)

یک نقاش فرانسویبود که علاوه در نقاشی و طراحی در زمینه‌های مجسمه‌سازی و چاپ نیز فعالیت داشت.

اگرچه اغلب او را یکی از پایه‌گذاران جنبش دریافتگری می‌شناسند، اما خود وی این لقب را نمی‌پذیرفت و ترجیح می‌داد از او به‌عنوان یک واقع‌گرا یاد شود. مانند مانه، دگا نیز خانواده‌ای ثروتمند داشت. پدر او رئیس یکی از بانک‌های خانوادگی پاریس بود. او نیز مانند مانه گاهی اوقات به خیابان گردی می‌پرداخت، اگرچه آن قدر خانه نشین بود که نمی‌توان او را یک خیابان گرد صرف دانست. در ابتدا آرزو داشت نقاشیی تاریخی شود. دگا که اگنر را ستایش می‌کرد، نزدیکی از پیروان اگنر به تحصیل پرداخت و در کارهای اولیه اش به طراحی و برجسته سازی اصرار داشت. در سال ۱۸۶۵، دگا وارد محفل مانه و بودلر در کافه گوربو شد و به بازنمایی پاریس مدرن روی آورد. دگا، نگرش نقاشانه‌ای به اشیاء داد که از مانه الهام گرفته بود و همچنین ابزارها ی ترکیبی نوآورانه به کار گرفت که به تصاویرش کیفیتی گذرا و خود جوش می‌بخشیدند و بیننده را در جایگاه تماشاگرانهٔ خیابان گرد نامشهود قرار می‌داد. اکنون او بلوارهای جدید هاسمن، فروشگاهای زنانه، پیست لوشان، کنسرت‌های کافه‌ای، اپرا، بارها و کافه‌ها را می‌کشید. چشمان تیز او گونه‌های مختلف همهٔ طبقات اجتماعی، از بورژوا، نوازنده و بازیگر، تابه حاشیه رانده شده‌های اجتماعی و کارگران را به خوبی تسخیر می‌کرد.

دگا هرگز ازدواج نکرد و سالهای انتهایی عمر(پیش از مرگ در سپتامبر ١٩١٧) را در حالی که تقریباً نابینا شده بود، سرگردان و بیقرار در خیابانهای پاریس گذراند. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۵:۵۵
مهندس عشق هنر

آلبر گلز

Albert Gleizes, c.1920, photograph by Pierre Choumoff..jpg

زاده

آلبر لئون گلز

۸ دسامبر ۱۸۸۱

مرگ

۲۳ ژوئن ۱۹۵۳ میلادی (۷۱ سال)

ملیت

فرانسه

شناخته‌شده برای

نقاش نویسنده

جنبش

حجم‌گرایی، هنر انتزاعی

          آلبر گلز 

   (نام به آلمانی)Albert Gleizes

 ۸ دسامبر ۱۸۸۱ – ۲۳ ژوئن ۱۹۵۳ هنرمند، نظریه پرداز، فیلسوف، بنیانگذار سبک جدیدی از کوبیسم (بنا به نظر خودش) و نقاش اهل فرانسه ، هنر آموخته دانشکده پاریس بود.او به اتفاق ژان متزینگر ، اولین رساله عمده در سبککوبیسم را بنام کوبیسم اثیری در سال ۱۹۱۲ به رشته تحریر درآوردند.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۵:۲۷
مهندس عشق هنر

ژان (هانس) آرپ (به فرانسویJean Arp) (زاده ۱۶ سپتامبر ۱۸۸۶ - درگذشت ۷ ژوئن ۱۹۶۶مجسمه‌ساز، نقاش و شاعر آلمانی-فرانسوی بود.

زندگی

وی متولد استراسبورگ بود. پسر مادری فرانسوی و پدری آلمانی. در سال ۱۹۰۴ به پاریس رفت؛ جایی که برای اولین بار شعرهایش را به چاپ رساند. از ۱۹۰۷ تا ۱۹۰۵ در ویمر آلمان تحصیل کرد و در سال ۱۹۰۸ به پاریس بازگشت. وی در سال ۱۹۱۵ در دوران جنگ جهانی اول بهسوئیس نقل مکان کرد.

آرپ در سال ۱۹۱۶ یک عضو شناخته شده از جریان دادای زوریخ بود. در سال ۱۹۲۰ با نام هانس آرپ به همراه ماکس ارنست و آلفرد گرونوالدکلنی دادا را راه اندازی کردند. در سال ۱۹۲۵ کارهایش را در اولین نمایشگاه سورئالیست در گالری پی‌یر در پاریس به نمایش گذاشت.

در طول سال ۱۹۲۶ وی دست به تولید مجسمه‌هایی انتزاعی از چوب زد، اما بعد از ۱۹۲۸ به طور فزاینده‌ای به ساخت مجسمه در سه بعدپرداخت. این مجسمه‌ها ساده و به شکل انتزاعی معرف اشکال آلی موجود در طبیعت هستند.

در سال ۱۹۲۶ وقتی نازی‌ها پاریس را تقسیم کردند، به جنوب پاریس یعنی مدن نقل مکان کرد.

در سال ۱۹۳۱ او از جریان سورئالیسم جدا شده و به دنبال خلق آثار انتزاعی پرداخت. وی از حدود ۱۹۳۰ تا زمان مرگش مشغول به نوشتن و چاپ مقاله و اشعارش بود.

همسر اول آرپ سوفی تویبر بود. آرپ در سال ۱۹۴۹ به نیویورک رفته و نمایشگاهی انفرادی در گالری بوکهولز اجرا کرد. وی در سال ۱۹۵۴جایزهٔ اول بی‌ینال ونیز را برای مجسمه دریافت کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۵:۱۱
مهندس عشق هنر

سهراب سپهری
Sohrab.jpg
زمینهٔ کاری شعر نو
زادروز ۱۵ مهر ۱۳۰۷         ۷ اکتبر ۱۹۲۸                کاشان، ایران
مرگ ۱ اردیبهشت ۱۳۵۹ (۵۱ سال)۲۱ آوریل ۱۹۸۰ بیمارستان پارس تهران
ملیت ایرانی
محل زندگی کاشان، تهران، اصفهان
علت مرگ سرطان خون در
جایگاه خاکسپاری

امامزاده سلطان‌علی‌بن محمد باقر، مشهد اردهال

پیشه

شاعر، نقاش و مدرّسهنرستان هنرهای زیبا

همسر(ها) مجرد
امضا Signature of Sohrab Sepehri.svg
سهراب سپهری

سهراب سپهری (۱۵ مهر ۱۳۰۷ کاشان – ۱ اردیبهشت ۱۳۵۹ تهران) شاعر، نویسنده و نقاشاهل ایران بود. او از مهم‌ترین شاعران معاصر ایران است و شعرهایش به زبان‌های بسیاری از جملهانگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و ایتالیایی ترجمه شده‌اند.

زندگی

سهراب سپهری در ۱۵ مهرماه ۱۳۰۷ در کاشان به دنیا آمد. پدربزرگش میرزا نصرالله خان سپهری نخستین رییس تلگراف‌خانه کاشان بود. پدرش «اسدالله» و مادرش «ماه‌جبین» نام داشتند که هر دو اهل هنر و شعر بودند.

دورهٔ ابتدایی را در دبستان خیام کاشان (شهید مدرّس فعلی) (۱۳۱۹) و متوسّطه را در دبیرستان پهلوی کاشان گذراند و پس از فارغ‌التحصیلی در خرداد ۱۳۲۲ در دورهٔ دوسالهٔ دانش‌سرای مقدماتی پسران به استخدام ادارهٔ فرهنگ کاشان درآمد. در شهریور ۱۳۲۷ در امتحانات ششم ادبی شرکت نمود و دیپلم دوره دبیرستان خود را دریافت کرد. سپس به تهران آمد و در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت و هم‌زمان به استخدام شرکت نفت در تهراندرآمد که پس از ۸ ماه استعفا داد. سپهری در سال ۱۳۳۰ نخستین مجموعهٔ شعر نیمایی خود را به نام مرگ رنگ منتشر کرد. در سال ۱۳۳۲ از دانشکده هنرهای زیبا فارغ‌التحصیل شد و نشان درجه اول علمی را دریافت کرد. در همین سال در چند نمایشگاه نقاشی در تهران شرکت نمود و نیز دومین مجموعهٔ شعر خود را با عنوان زندگی خواب‌ها منتشر کرد. در آذر ۱۳۳۳ در ادارهٔ کل هنرهای زیبا (فرهنگ و هنر) در قسمت موزه‌ها شروع به کار کرد و در هنرستان‌های هنرهای زیبا نیز به تدریس می‌پرداخت.

سهراب به فرهنگ مشرق‌زمین علاقه خاصی داشت و سفرهایی به هندوستان،پاکستان، افغانستان، ژاپن و چین داشت. مدتی در ژاپن زندگی کرد و هنر «حکاکی روی چوب» را در آنجا فراگرفت. همچنین به شعر کهن سایر زبان‌ها نیز علاقه داشت؛ از این رو ترجمه‌هایی از شعرهای کهن چینی و ژاپنی انجام داد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۹:۳۱
مهندس عشق هنر

فروغ فرخزاد
Foroogh.gif
نام اصلی فروغ‌الزمان فرخزاد
زادروز ۸ دی ۱۳۱۳
۲۹ دسامبر ۱۹۳۴
تهران
پدر و مادر محمد فرخزاد
توران وزیری‌تبار
مرگ ۲۴ بهمن ۱۳۴۵

۱۳ فوریه ۱۹۶۷

میلادی (۳۲ سال)
تهران

ملیت  ایران
محل زندگی تهران
علت مرگ

سانحه رانندگی در

جاده دروس - قلهک

جایگاه خاکسپاری گورستان ظهیرالدوله
پیشه شاعر و کارگردان
سال‌های نویسندگی ۱۳۴۵-۱۳۲۹
دیوان سروده‌ها

تولدی دیگر
ایمان بیاوریم به آغاز

فصل سرد

همسر(ها) پرویز شاپور (طلاق گرفت)
فرزندان

کامیار شاپور
حسین منصوری 

(فرزندخوانده)

وب‌گاه رسمی وب سایت فروغ فرخزاد
فروغ فرخزاد به همراه فرزند خوانده‌اش «حسین منصوری»

فروغ‌الزمان فرخزاد (زادۀ ۸ دی, ۱۳۱۳ - درگذشته ۲۴ بهمن، ۱۳۴۵) شاعر معاصر ایرانیاست. وی پنج دفتر شعر منتشر کرد که از نمونه‌های قابل توجه شعر معاصر فارسی هستند. فروغ فرخزاد در ۳۲ سالگی بر اثر تصادف اتومبیل درگذشت.

فروغ با مجموعه‌های «اسیر»، «دیوار» و «عصیان» در قالب شعر نیمایی کار خود را آغاز کرد. سپس آشنایی با ابراهیم گلستان نویسنده و فیلمساز سرشناس ایرانی و همکاری با او، موجب تحول فکری و ادبی در فروغ شد. وی در بازگشت دوباره به شعر، با انتشار مجموعه «تولدی دیگر» تحسین گسترده‌ای را برانگیخت، سپس مجموعه «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» را منتشر کرد تا جایگاه خود را در شعر معاصر ایران به عنوان شاعری بزرگ تثبیت نماید. آثار و اشعار فروغ به زبان‌های انگلیسی، ترکی،‌ عربی، چینی،

 فرانسوی، اسپانیایی، ژاپنی، آلمانی و عبری ترجمه شده‌اند.

بعد از نیما یوشیج فروغ، در کنار احمد شاملو، مهدی اخوان ثالث و سهراب سپهری از پیشگامانشعر معاصر فارسی است. نمونه‌های برجسته و اوج شعر نوی فارسی در آثار فروغ و شاملو پدیدار گردید.

زندگی‌نامه

فروغ در ظهر ۸ دی‌ماه در خیابان معزالسلطنهکوچه خادم آزاد در محله امیریه تهران از پدریتفرشی و مادری کاشانی‌تبار به دنیا آمد.

پوران فرخزاد خواهر بزرگتر فروغ چندی پیش اعلام کرد فروغ روز هشتم دی ماه متولد شده و از اهل تحقیق خواست تا این اشتباه را تصحیح کنند.

فروغ فرزند چهارم توران وزیری‌تبار و محمد فرخزاد است. از دیگر اعضای خانواده او می‌توان برادرش، فریدون فرخزاد و خواهر بزرگترش، پوران فرخزاد را نام برد.

فروغ با مجموعه‌های اسیر، دیوار و عصیان در قالب شعر نیمایی کار خود را آغاز کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۹:۱۲
مهندس عشق هنر

حسین منزوی
حسین منزوی.gif
زمینهٔ کاری غزل‌سرایی
زادروز ۱ مهر ۱۳۲۵
زنجان
مرگ ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۳
تهران
ملیت  ایران
علت مرگ آمبولی ریوی
جایگاه خاکسپاری در کنار آرامگاه پدرش در زنجان
پیشه شاعر
فرزندان غزل منزوی

حسین منزوی (۱ مهر ۱۳۲۵ - ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۳) شاعر ایرانی است. او که بیشتر به عنوان شاعری غزل‌سرا شناخته شده است، در سرودن شعر نیمایی و شعر سپید هم تبحر داشت.
منزوی در سال ۱۳۸۳ بر اثر آمبولی ریوی در تهران درگذشت و در کنار آرامگاه پدرش در زنجان به خاک سپرده شد.

زندگی

او در یکم مهر سال ۱۳۲۵ در شهر زنجان و خانواده‌ای فرهنگی زاده شد. پدرش محمد نام داشت و به آذری شعر می‌سرود. حسین در زادگاه خود دوران دبستان و دبیرستان را سپری کرد و پس از اخذ دیپلم از دبیرستان صدرجهان زنجان، در سال ۱۳۴۴ وارد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شد. سپس این رشته را رها کرد و به جامعه‌شناسی روی آورد اما این رشته را نیز ناتمام گذاشت. وی بعدها در سال ۱۳۵۸ با گذراندن واحدهای باقیمانده توانست مدرک کارشناسی خود را بگیرد.
نخستین دفتر شعرش حنجره زخمی تغزل در سال ۱۳۵۰ با همکاری انتشارات بامداد به چاپ رسید و با این مجموعه به عنوان بهترین شاعر جوان دوره شعر فروغ برگزیده شد. سپس وارد رادیو و تلویزیون ملی ایران شد و در گروه ادب امروز در کنار نادر نادرپور شروع به فعالیت کرد. وی در زمان فعالیتش در رادیو، مسئولیت نویسندگی و اجرای برنامه‌هایی چون کتاب روز، یک شعر و یک شاعر، شعر ما و شاعران ما، آیینه و ترازو، کمربند سبز و آیینه آدینه را به عهده داشت.وی چندی نیز مسئول صفحه شعر مجله ادبی رودکی بود.
حسین منزوی در سال ۱۳۵۴ ازدواج کرد، عمر این ازدواج چندان طولانی نبود و در سال ۱۳۶۰ به جدایی انجامید. حاصل این ازدواج دختری به نام غزل است.
حسین منزوی دستی هم در ترانه‌سرایی داشت، منزوی در ترانه‌هایش هم به مانند اشعارش نگاه و توجه اصلیش به عشق است و به قول خودش عشق هویت اصلی آثارش است. پس از انقلاب در سال نخست انتشار مجله سروش نیز با این مجله و به عنوان مسئول صفحه شعر همکاری داشت. در سال‌های پایانی عمر به زادگاه خود بازگشت و تا زمان مرگ در این شهر باقی‌ماند.
وی سرانجام در روز شانزدهم اردیبهشت سال ۱۳۸۳ بر اثر نارسایی قلبی و ریوی و پس از یک عمل جراحی طولانی در بیمارستان رجایی تهران درگذشت.
شناخت‌نامهٔ حسین منزوی در کتابی با نام از ترانه و تندر به اهتمام مهدی فیروزیان (انتشارات سخن، ۱۳۹۰) منتشر شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۸:۵۳
مهندس عشق هنر

 

پروین اعتصامی
Etesami.jpg
پروین اعتصامی
نام اصلی رخشنده اعتصامی
زمینهٔ کاری شعر و ادبیات
زادروز ۲۵ اسفند ۱۲۸۵
۱۷ مارس ۱۹۰۷
تبریز
پدر و مادر یوسف اعتصامی آشتیانی
اختر اعتصامی
مرگ ۱۵ فروردین ۱۳۲۰ (۳۵ سال)
۴ آوریل ۱۹۴۱
تهران
ملیت  ایران
محل زندگی تبریز و تهران
علت مرگ حصبه
جایگاه خاکسپاری قم، حرم فاطمه معصومه، صحن امام رضا، آرامگاه خانوادگی
۳۴°۳۸′۳۱.۷۱″ شمالی۵۰°۵۲′۴۶.۳۷″ شرقی
سبک نوشتاری شعر مناظره‌ای
قطعه
کتاب‌ها دیوان اشعار
تخلص پروین
همسر فضل‌الله اعتصامی
حوزه کتاب‌خانه دانشسرای عالیتهران
استاد یوسف اعتصامی آشتیانی،دهخدا، ملک الشعرای بهار
   

رخشندهٔ اعتصامیمعروف به پروین اعتصامی (زاده ۲۵ اسفند ۱۲۸۵ در تبریز - درگذشته۱۵ فروردین ۱۳۲۰ در تهران

شاعر زن ایرانی است که از او با عنوان «مشهورترین شاعر زن ایران» یاد می‌شود. پروین از کودکی فارسی، انگلیسی 

و عربی را نزد پدرش آموخت و از همان کودکی سرودن شعر را آغاز کرد. پدر وی یوسف اعتصامی، از شاعران و مترجمان معاصر ایرانی بود که در شکل‌گیری زندگی هنری پروین و گرایش وی به سرودن شعر نقش مهمی داشت. پروین اعتصامی از پایه‌گذاران سبک شعر مناظره‌ای است و در زمان حیاتش مجموعه‌ای از شعارهایش در قالب‌هایی مانند مناظره، مثنوی، قطعه

 و قصیده 

در قالب دیوان اشعار به چاپ رساند. او مدتی نیز در کتاب‌خانه‌ی دانشسرای عالی، به شغل کتابداری مشغول بود و بعد از آن قبل از دومین نوبت چاپ دیوان اشعارش، بر اثر بیماری حصبه درگذشت و در حرم فاطمه معصومه به خاک سپرده شد.

به پاس زحمات فراوان پروین اعتصامی در زمینه شعر معاصر ایران و سبک شعر مناظره‌ای، روزبیست و پنجم اسفندماه (۱۶ مارس)، روز بزرگداشت پروین اعتصامی شاعر ایرانی نامگذاری شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۳:۰۹
مهندس عشق هنر

حسین بهزاد
حسین بهزاد نقاش و در واقع مینیاتوریست بزرگ و نام آور کشور فرزند فضل الله اصفهانی در سال 1273 شمسی متولد شد و در 21 مهر 1347 درگذشت.پدرش فضل الله اصفهانی قلمدان ساز و نقاش آبرنگ بسیار ماهر و زبردستی بود. حسین بهزاد از سن هفت سالگی و به امر پدر در کارگاه قلمدان سازی ملا علی قلمدان ساز به کار مشغول شد. پس از چندی  پدرش از دنیا رفت و حسین بهزاد دوران کودکی و نوجوانی سخت و طاقت فرسایی را پشت سر گذاشت.

فقر اقتصادی توأم با فشارهای زایدالوصف ناپدری اش زندگی را سخت به کام او تلخ می کرد. آنچه بود پس از مرگ استاد، نخست به شاگردی میرزا حسن پیکرنگار گمارده شد و با توسعه کمی و کیفی کار استاد، حسین بهزاد نیز که در فراگیری مینیاتور استعداد قابل توجهی از خود نشان داده بود، خیلی زود به اشتهار رسید و بسیاری از آثار مینیاتوری سفارش شده به کارگاه میرزا حسن را بهزاد ساخته و پرداخته می کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۲:۵۲
مهندس عشق هنر