دانایی قدرت است
تشخیص برند
آیا تا به حال با برند «IBM» یا نشانههای مرتبط با آن مواجه شدهاید؟
مهم نیست که یادتان بیاید کجا این اسم را شنیدهاید. مهم نیست که یادتان بیاید لوگوی IBM را روی بیلبوردی در نزدیکی خانهی خود دیدهاید یا در بنری کنار یک سایت. شاید هم روی جعبهای در انباری خانهی خودتان. حتی مهم نیست که بدانید IBM چه کار میکند. یک ساندویچی معروف است یا تولید کنندهی لپتاپ. مهم نیست که آن را تولید کنندهی کامپیوتر بدانید یا ارائه دهندهی راهکارهای جامع برای مدیریت سیستمهای سازمانها.
سوال مهم این است که: «چقدر در معرض این برند» قرار گرفتهاید؟
به این ویژگی Brand Recognition یا تشخیص برند گفته میشود. دیوید آکر در یکی از کتابهای قدیمی خود تحت عنوان ساختن برندهای قدرتمند یا Building Strong Brands توضیح میدهد که انسانها به صورت متوسط، برندی را که قبلاً بیشتر در معرض آن قرار گرفته باشند، بیشتر از سایر برندها دوست دارند. او به آزمایشهایی اشاره میکند که دو نام بیمعنی مانند «پوسترینا» و «پوتاستین» به عنوان نام دارو یا هر محصول دیگر، زمانی که قبلاً هم مخاطب همین نام بیمعنی را شنیده باشد، دوست داشتنیتر و قابل اعتمادتر هستند. حتی، در میان دو نامی که قبلاً به هیچ وجه شنیده نشده باشند هم، آن نامی که به گوش آشناتر میآید، شانس بیشتری برای جلب اعتماد مخاطب دارد.
شاید به همین دلیل است که هنوز هم، رستورانهای مختلفی را در سطح کشور میتوان یافت که اگر احساس کنند که بودجه ندارند تا خودشان را به عنوان برندی مستقل و بزرگ تثبیت کنند، ترجیح میدهند با سوار شدن روی موج برندهای قدیمیتر مانند «اکبر جوجه» به پیش برانند!
در دزدی از یک بانک ،
دزد فریاد زد:
"هیچکس حرکت نکند پول مال دولت است".
بااین حرف همه به آرامی روی زمین دراز کشیدند.
به این می گویند "شیوه تفکر"
وقتی دزدان به مخفیگاهشان رسیدند،دزد جوان که لیسانس تجارت داشت به دزد پیرکه شش کلاس سواد داشت گفت:"بیاپولها را بشماریم".
دزد پیرگفت:"وقت زیادی میبرد، امشب تلویزیون مبلغ را اعلام میکند."
به این می گویند "تجربه"
بعداز رفتن دزدها مدیر بانک به ریسش گفت فورا به پلیس اطلاع میدهم ولی ریس گفت "صبرکن تا خودمان هم مقداری برداریم و به برداشتهای قبلی خود اضافه کنیم وبارقم دزدی اعلام کنیم".
به این می گویند "با موج شنا کردن"
وقتی تلویزیون رقم را اعلام کرد دزدان پول رو شمردندو بسیار عصبانی شدند که ما زندگیمان راگذاشتیم و 20میلیون گیرمان آمد ولی رئیسان بانک در یک لحظه و بدون خطر 80 میلیون بدست آوردند.
به این میگویند "دانش بیشتر از طلا میارزد"
the Knowledge is power
دانایی قدرت است.