شروع تجارت الکترونیک برای تازه کارها
شروع تجارت الکترونیک برای تازه کارها
معمولا مشتریان مختلف سوالات اولیه در مورد راه اندازی فروشگاه اینترنتی و تجارت الکترونیک دارند که به صورت متداول از ما پرسیده می شود. برای کمک و راهنمایی به تمامی افراد که قصد راه اندازی یک تجارت اینترنتی را دارند، سعی شده در این مقاله به راحتترین روش راه اندازی فروشگاه اینترنتی، هزینه ها، منابع مورد نیاز، دانش فنی مورد نیاز و سوالات از این قبیل پاسخ داده شود. این مقاله یک دید کلی در مورد تجارت الکترونیک به شما می دهد و در مورد جزئیات و محصولی که قصد فروش آنرا دارید اطلاعات جزئی را دربر نمی گیرد.
در این مقاله به شما آموزش داده می شود چگونه با کمترین هزینه و دانش فنی، یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی نمایید و بیشترین بهره را از آن ببرید.
1- چه چیزی بفروشم
ابتدا قبل از راه اندازی فروشگاه اینترنتی، باید تصمیم بگیرید که چه چیزی بفروشید و باید موارد زیر را انتخاب صحیح محصولات در نظر بگیرید
- امکان نگهداری محصول مورد نظر و هزینه های ارسال
- ضرورت و یا علاقه مندی استفاده از این نوع محصولات در میان مشتریان هدف
- احتمال تکرار سفارش محصولات شما توسط مشتریان (هر چه امکان دریافت سفارش از محصولات موجود شما بیشتر باشد سود آوری بیشتر خواهد داشت)
- ضرورت و هزینه های احتمالی خدمات پس از فروش محصولاتی که قصد فروش دارید
- قدرت رقابت با رقبا در بازار انتخاب شده
- میزان تقاضای واقعی محصولات شما بر روی اینترنت
۲- راه اندازی فروشگاه اینترنتی
پس از اینکه محصولات مورد نظر خود را برای فروش آنلاین انتخاب نمودید می بایست فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی نمایید. جهت راه اندازی فروشگاه اینترنتی باید موارد زیر را درنظر بگیرید
-
انتخاب یک دامنه (دامین) مناسب:
معمولان انتخاب یک دامنه امری بسیار مهم است. در انتخاب دامنه باید توجه داشته باشید
۱- نام دامنه زیاد طولانی نباشد
۲- نحوه نگارش آن ساده باشد و فقط با گفتن نام دامنه فرد به راحتی بتواند آنرا تایپ کند و نیازی به هجی کردن آن برای کاربران عادی نباشد مگر در موارد خاص.
۳- نام انتخابی می تواند نام تجاری یا برند شما باشد. و از کلماتی شامل shop در آن استفاده شود
۴ – نام انتخابی می تواند یک اسم خاص و جالب باشد که به راحتی به خاطر سپرده شود.
۵ – نام انتخابی قبلا ثبت نشده باشد برای چک کردن اینکه دامنه آزاد است یا نه می توانید از سایت http://whois.domaintools.com استفاده نمایید. توجه داشته باشید تایپ کردن نام یک دامنه داخل مرورگر و دیدن اینکه سایتی باز می شود یا نه برای بررسی آزاد بودن دامنه کافی نیست. ممکن است دامنه ثبت شده باشد ولی سایتی بر روی آن قرار نگرفته باشد.
-
مشخص نمودن میزان فضای مورد نیاز برای محصولات:
برای انتخاب پلن هاستینگ یا میزبانی وب برای فروشگاه اینترنتی، نیاز است که بدانید چه تعداد محصول روی وب سایتتان خواهید داشت. معمولا ما برای هر محصول حدود ۱ مگابایت فضا را پیشنهاد می کنیم. یعنی اگر فکر می کنید ۱۰۰ محصول خواهید داشت فضای ۱۰۰ مگابایت برای شما کافی است. اگر تعداد محصول ۱۰۰۰ عدد است یک هاست یک گیگ برای کار شما ضروری است. البته این مقادیر طی تجربه کسب شده است و کلی است.ممکن است برای وب سایت های خاص این فضا تا ۲۰ درصد بیشتر یا کمتر باشد. همچنین در نظر داشته باشید سرویس های هاستینگ شرکت رادفا به میزان ۳۰ برابر میزان فضا، ترافیک ماهیانه دارند یعنی روی هاست ۱۰۰ مگابایت به میزان ۳ گیگابایت در هر ماه امکان دانلود وجود دارد. دانلود نیز شامل بازدیدهای سایت شما و همچنین فایل های دریافتی بازدیدکنندگان از سایت شما می شود. مثلا باز شدن هر صفحه با تمامی تصاویرش حدود ۲۰۰ کیلو بایت ترافیک نیاز دارد. یعنی هر ۵ صفحه از سایت شما که بازدید شود حدود یک مگابایت و هر ۵۰۰۰ صفحه حدود یک گیگابایت ترافیک مصرف می کند پس میزان ترافیک ۳ گیگ موجود روی پلن ۱۰۰ مگابایت برای بازدید ۱۵۰۰۰ صفحه در ماه (یعنی ۵۰۰ صفحه در روز) کافی است. در صورتی که تخمین می زنید بازدید بیشتری خواهید داشت باید از پلن های بالاتر استفاده نمایید.
-
انتخاب نسخه مناسب فروشگاه ساز:
همانطور که می دانید فروشگاه ساز سبدخرید در سه نسخه تجاری عرضه می گردد. نسخه متوسط اولین نسخه، نسخه حرفه ای پیشرفته از نسخه متوسط و نسخه FLEX آخرین و کامل ترین نسخه نرم افزار فروشگاه ساز می باشد. توجه داشته باشید در طراحی نسخه FLEX از آخرین تکنولوژی ها در زمینه برنامه نویسی و طراحی و همچنین به روز ترین روش ها برای بهینه سازی برای موتورهای جستجو استفاده شده است. از آنجایی که الگورتیم های موتورهای جستجو مانند گوگل روز به روز در حال تغییر است و اکثر مشتریان یک فروشگاه اینترنتی از موتورهای جستجو وارد سایت می شوند به روز بودن نرم افزار سایت شما برای بهینه تر بودن برای موتورهای جستجو (اصطلاحا SEO) بسیار موثر می باشد. نسخه FLEX فروشگاه ساز سبدخرید دائما در حال به روزرسانی می باشد و امکانات فوق العاده ای نسبت به نسخه های قبلی دارد همچنین بهترین بازده را دارد و اکیدا پیشنهاد می شود ولی سایر نسخه ها نیز برای کاربرانی که می خواهند کمتر هزینه کنند قابل استفاده است. برای مشاهده تفاوت ها و امکانات نسخه های مختف نرم افزار فروشگاه ساز سبدخرید می توانید از لینک زیر جدول مقایسه ای نسخه های مختلف را ملاحظه نمایید: http://www.sabadkharid.com/14/comparison.html
پس از انتخاب موارد بالا کافی است با ما تماس بگیرید و فروشگاه اینترنتی خود را سفارش دهید. در عرض ۲ ساعت فروشگاه اینترنتی آماده به کار خود را دریافت خواهید نمود.
۳- ورود اطلاعات دسته بندی ها و محصولات
پس از اینکه فروشگاه اینترنتی شما راه اندازی گردید، می بایست محصولات خود را در دسته بندی های خاص خود در فروشگاه وارد نمایید.
ابتدا دسته بندی محصولات را بر اساس دسته بندی مرسوم بسته به محصول خود ایجاد نمایید و محصولات مربوط به هر محصول را در دسته مخصوص خود قرار دهید.
در ورود اطلاعات محصول حتما به موارد زیر توجه فرمایید:
- نام محصول را به صورتی وارید کنید که فکر می کنید ممکن است فردی در گوگل آنرا سرچ کند. یعنی مثلا در صورتی که قرار است لپ تاپ دل مدل inspiron 5110 را روی سایت بفروشید نام محصول را ۵۵۱۰ نگذارید! نام کامل وارد نمایید و از ذکر فقط نام مدل خودداری نمایید. مثلا نام محصول را به صورت: "لپ تاپ Dell Inspiron 5110" تعریف نمایید.
- در توضیحات محصول حتما توضیحات مربوط به آن محصول را وارد نمایید. از کلی گویی، تکرار یک توضیح برای تمامی محصولات، و ارائه اطلاعات غلط خودداری نمایید.
- برای محصول تصویر همان محصول در سایز مناسب که قابلیت بزرگ کردن تصویر محصول برای مشتری وجود داشته باشد ثبت نمایید. بهتر است در صورت امکان تصویر محصول از زوایای مختلف ثبت گردد. از ورود تصویر محصولی دیگر و یا ثبت تصویر محصولی مشابه از مدلی دیگر خودداری نمایید.
- قیمت را به روز نگه دارید. هر روز قیمت های سایت خود را به روز نمایید
- از موجودی خود اطمینان حاصل کنید و در صورتی که از محصولی موجودی ندارید، موجودی آنرا در سیستم صفر کنید تا امکان سفارش نداشته باشد. سفارش هایی که ممکن است توسط شما کنسل شوند، برای فروشگاه شما امتیاز منفی در بر خواهد داشت. مشتریان ناراضی دیگر به سایت شما باز نخواهند گشت.
- برای هر محصول توضیحات و کلید واژه های موتورهای جستجو حتما مربوط به محصول و غیر تکراری با محصولات دیگر وارد نمایید. از وارد نمودن کلیدواژه های غیر مرتبط با محصول و یا عمومی و طولانی جدا خودداری نمایید که ممکن است باعث افت رتبه سایت شما گردد.
۴- تنظیم روش های ارسال و پرداخت
برای ارسال محصولات به مشتریان و پرداخت مبلغ سفارش توسط مشتریان معمولا روش های مختلفی وجود دارد که روش های معمول آن به شرح زیر است
-
روش ارسال توسط پست (بدون واسطه) + روش پرداخت به صورت آنلاین یا واریز به حساب: از این روش معمولا فروش نقدی نام برده می شود که در آن می توان مبلغ سفارش را از مشتری به صورت آنلاین با درگاه بانکی و یا واریز مستقیم به حساب فروشنده از طریق کارت به کارت نمودن و یا واریز بانکی استفاده نمود. هزینه ارسال نیز بر اساس وزن و یا مسافت با استفاده از ماژول های موجود بر روی سیستم قابل محاسبه و جمع با مبلغ سفارش خواهد بود بنابراین قبل از ثبت سفارش مشتری می تواند مبلغ کل سفارش به علاوه هزینه ارسال را مشاهده نماید.
مزایا: کارمزدی بابت روش پرداخت از مبلغ سفارش کسر نمی شود (بیشتر بانک ها برای پرداخت آنلاین کارمزدی دریافت نمی کنند). هزینه اشتراک سالیانه ندارد – امکان کنسل شدن سفارش خیلی پایین است – روش مطمئن و با ریسک پایین می باشد – سفارش سریعتر از خرید پستی و در مدت ۱ تا ۴ روز به دست مشتری می رسد.
معایب: به علت عدم آشنایی برخی از مشتریان و عدم اطمینان آنها ممکن است به این روش زیاد اطمینان نکنند. البته با اطلاع رسانی مناسب و درج اطلاعات تماس معتبر و آدرس در سایت این موضوع قابل حل است – فروشنده خود (و یا توسط پیک) باید مرسوله را به دفتر پست تحویل دهد که ممکن است هزینه زمان و یا هزینه ارسال تا دفتر پست را به همراه داشته باشد.
-
روش ارسال با پیک (بدون واسطه) + روش پرداخت به صورت آنلاین یا واریز به حساب یا پرداخت مبلغ به پیک: از این روش برای ارسال سفارش به نقاط نزدیک می توان استفاده نمود. در این روش می توان مبلغ ارسال را هزینه ثابت و یا پس کرایه در نظر گرفت. همچنین می توان مبلغ سفارش را به صورت آنلاین یا واریز بانکی قبل از ارسال دریافت نمود و یا پس از ارسال توسط پیک در محل مبلغ به پیک پرداخت شود.
مزایا: کارمزدی بابت روش پرداخت از مبلغ سفارش کسر نمی شود – هزینه اشتراک سالیانه ندارد – امکان کنسل شدن سفارش پایین است – به علت مشاهده سفارش قبل از دریافت مشتریان اطمینان بیشتری دارند – سفارش خیلی سریع و در عرض چند ساعت به دست مشتری می رسد. امکان استفاده از کارت خوان سیار همراه پیک برای مشتری وجود دارد .
معایب: به علت هزینه بیشتر نسبت به پست برخی از مشتریان ممکن است تمایل کمتری به استفاده از این روش نشان دهند – درصورتی که مشتری دریافت هنگام تحویل را انتخاب کرده باشد و از دریافت سفارش خودداری نماید هزینه ای سنگین به فروشنده تحمیل می گردد – برای ارسال سفارش به نقاط دور و سایر شهر ها قابل استفاده نمی باشد.
-
روش خرید پستی (با استفاده از شرکت های واسط بین پست و فروشگاه های اینترنتی) + پرداخت در محل به پستچی: شرکت هایی وجود دارند که واسط بین فروشگاه های اینترنتی و اداره پست می باشند. به این روش C.O.D و یا Cash On Delivery به معنی پرداخت در محل نیز گفته می شود. روش کار این شرکت ها به این صورت است که پس از سفارش مشتریان بر روی وب سایت، سفارش ثبت شده در پنل شرکت واسط در وضعیت معلق ثبت می شود. فروشنده پس از کسب اطمینان از تمایل قطعی مشتری از دریافت سفارش و آماده سازی بسته سفارش وضعیت سفارش را در پنل شرکت واسط به "آماده به ارسال" تغییر می دهد. یک روز پس از تغییر وضعیت به "آماده به ارسال" پستچی در محل فروشنده حاضر شده و بسته را تحویل گرفته و برای ارسال اقدام می گردد. پس از تحویل بسته در محل خریدار (مقصد) در هر مکانی داخل کشور مبلغ سفارش به علاوه هزینه پست توسط پستچی از خریدار دریافت و پس از دو هفته تا یک ماه پس از کسر کارمزد به حساب فروشنده واریز می گردد.
مزایا: به علت مشاهده سفارش و پرداخت پس از دریافت، مشتریان اطمینان بیشتری به این نوع پرداخت دارند – امکان استفاده از این روش برای دوردست ترین نقاط وجود دارد - بسیار مناسب برای مرسولات کم وزن می باشد.
معایب: هزینه اشتراک سالیانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی دارد- ۵ تا ۷ درصد کارمزد بابت هر سفارش کسر می شود – مبلغ دریافت شده از مشتری پس از حداقل ۲ هفته به حساب خریدار واریز می شود و گاهی اختلاف حساب به وجود می آید – به علت امکان عدم حضور خریدار در محل و یا خودداری از تحویل در محل امکان برگشت خوردن مرسوله زیاد است و در این صورت هزینه ارسال از خریدار دریافت می شود – زمان ارسال حتی در صورت انتخاب پست پیشتاز در این روش از پست پیشتاز عادی بیشتر است.
۵- تبلیغات
تبلیغات و بهینه بودن فروشگاه برای موتورهای جستجو امری بسیار مهم در موفقیت یک فروشگاه اینترنتی می باشد. با توجه به این موضوع در طراحی فروشگاه ساز سبدخرید حداکثر سعی شده که ساختار صفحات و اصول بهینه برای موتورهای جستجو (SEO) رعایت گردد و نیازی به بهینه سازی مجدد نباشد. ولی برای تبلیغات می توان از گزینه های زیر استفاده نمود.
- تبلیغات رایگان و غیر رایگان در سایت های آگهی: تبلیغات در سایت های آگهی مختلف مخصوصا آن دسته از این سایت ها که امکان اضافه کردن لینک قابل کلیک به سایت شما را دارند بسیار مفید و موثر است. سعی کنید از سایتهایی با بازدید و رنک گوگل بالا استفاده نمایید
- تبلیغات در گوگل: به علت تحریم برای تبلیغ مستقیم در گوگل باید از دامنه ای به جز دامنه ir استفاده شود. هزینه تبلیغ در گوگل به ازای هر کلیک از اعتبار شما کسر می گردد. می توانید کلید واژه هایی که افراد جستجو می کنند تا تبلیغ شما نمایش داده شود و هزینه هر کلیک را خودتان تعیین نمایید. در صورت تعیین قیمت بالاتر برای هر کلیک تبلیغ شما در صفحات جستجوی گوگل بالاتر از سایر رقبا نمایش داده می شود. برای استفاده از این نوع تبلیغ عبارت "تبلیغات در گوگل" را جستجو نمایید.
- تبلیغات غیر اینترنتی: از روش های ارسال SMS تبلیغاتی، چاپ بروشور های تبلیغاتی و یا تبلیغات محیطی برای این روش می توانید استفاده نمایید.
۶- به روز رسانی اطلاعات
به روز نگه داشتن اطلاعات محصولات، قیمت ها و موجودی امری بسیار مهم است. بنابراین اطلاعات و قیمت محصولات سایت خود را حداکثر هر چند روز یکبار در صورت تغییر به روز نمایید. محصولات جدید را وارد نمایید. موجودی محصولات قدیمی را چک و تصحیح نمایید. نوشتن اخبار در بازه های زمانی کوتاه بسیار مهم است.
۷- پشتیبانی و خدمات پس از فروش
فروش یک محصول پایان ماجرا نیست! برای اینکه مشتریانی که قبلا از شما خرید کرده اند دوباره در سایت شما خرید نمایند و تبدیل به مشتریان وفادار شوند باید احساس خوبی از خرید و پشتیبانی داشته باشند. برای همین حتما پس از فروش باید پشتیبانی و خدمات پس از فروش مناسبی داشته باشید.
در نهایت برای تمامی شما آرزوی موفقیت داریم و اطمینان داشته باشید که در صورتی که تمامی موارد بالا را درست رعابت نمایید فروشی خوب و پرسود خواهید داشت و فروشگاه اینترنتی پر رونقی در انتظار شما خواهد بود.
با تشکر و آرزوی موفقیت برای تمامی شما دوستان گرامی به خاطر خواندن این آموزش . امیدواریم نقش کوچکی در موفقیت شما در تجارت الکترونیک داشته باشیم.