پیاده سازی پروژه نقاشی شی گرا *قسمت دوم*
پنجشنبه, ۱۴ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۳۹ ب.ظ
در ادامه مطالب قبل
پیاده سازی پروژه نقاشی شی گرا *قسمت اول*
با توجه به تجزیه و تحلیل انجام شده تمامی اشیا از کلاس پایه به نام Shape ارث بری دارند حال به توضیح کدهای این کلاس میپردازیم. (به دلیل اینکه توضیحات این کلاس در دو پست نوشته خواهد شد برای این کلاسها از partial class استفاده شده است)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
|
using System;
using System.Drawing;
using System.Drawing.Drawing2D;
using System.Net;
namespace PWS.ObjectOrientedPaint.Models
{ /// <summary>
/// Shape (Base Class)
/// </summary>
public abstract partial class Shape
{
#region Fields (1)
private Brush _backgroundBrush;
#endregion Fields
#region Properties (16)
/// <summary>
/// Gets or sets the brush.
/// </summary>
/// <value>
/// The brush.
/// </value>
public Brush BackgroundBrush
{
get { return _backgroundBrush ?? (_backgroundBrush = new SolidBrush(BackgroundColor)); }
private set
{
_backgroundBrush = value ?? new SolidBrush(BackgroundColor);
}
}
/// <summary>
/// Gets or sets the color of the background.
/// </summary>
/// <value>
/// The color of the background.
/// </value>
public Color BackgroundColor { get ; set ; }
/// <summary>
/// Gets or sets the end point.
/// </summary>
/// <value>
/// The end point.
/// </value>
public PointF EndPoint { get ; set ; }
/// <summary>
/// Gets or sets the color of the fore.
/// </summary>
/// <value>
/// The color of the fore.
/// </value>
public Color ForeColor { get ; set ; }
/// <summary>
/// Gets or sets the height.
/// </summary>
/// <value>
/// The height.
/// </value>
public float Height
{
get
{
return Math.Abs(StartPoint.Y - EndPoint.Y);
}
set
{
if (value > 0)
EndPoint = new PointF(EndPoint.X, StartPoint.Y + value);
}
}
/// <summary>
/// Gets or sets a value indicating whether this instance is fill.
/// </summary>
/// <value>
/// <c>true</c> if this instance is fill; otherwise, <c>false</c>.
/// </value>
public bool IsFill { get ; set ; }
/// <summary>
/// Gets or sets a value indicating whether this instance is selected.
/// </summary>
/// <value>
/// <c>true</c> if this instance is selected; otherwise, <c>false</c>.
/// </value>
public bool IsSelected { get ; set ; }
/// <summary>
/// Gets or sets my pen.
/// </summary>
/// <value>
/// My pen.
/// </value>
public Pen Pen
{
get
{
return new Pen(ForeColor, Thickness);
}
}
/// <summary>
/// Gets or sets the type of the shape.
/// </summary>
/// <value>
/// The type of the shape.
/// </value>
public ShapeType ShapeType { get ; protected set ; }
/// <summary>
/// Gets the size.
/// </summary>
/// <value>
/// The size.
/// </value>
public SizeF Size
{
get
{
return new SizeF(Width, Height);
}
}
/// <summary>
/// Gets or sets the start point.
/// </summary>
/// <value>
/// The start point.
/// </value>
public PointF StartPoint { get ; set ; }
/// <summary>
/// Gets or sets the thickness.
/// </summary>
/// <value>
/// The thickness.
/// </value>
public byte Thickness { get ; set ; }
/// <summary>
/// Gets or sets the width.
/// </summary>
/// <value>
/// The width.
/// </value>
public float Width
{
get
{
return Math.Abs(StartPoint.X - EndPoint.X);
}
set
{
if (value > 0)
EndPoint = new PointF(StartPoint.X + value, EndPoint.Y);
}
}
/// <summary>
/// Gets or sets the X.
/// </summary>
/// <value>
/// The X.
/// </value>
public float X
{
get
{
return StartPoint.X;
}
set
{
if (value > 0)
StartPoint = new PointF(value, StartPoint.Y);
}
}
/// <summary>
/// Gets or sets the Y.
/// </summary>
/// <value>
/// The Y.
/// </value>
public float Y
{
get
{
return StartPoint.Y;
}
set
{
if (value > 0)
StartPoint = new PointF(StartPoint.X, value);
}
}
/// <summary>
/// Gets or sets the index of the Z.
/// </summary>
/// <value>
/// The index of the Z.
/// </value>
public int Zindex { get ; set ; }
#endregion Properties
}
} |
ابتدا به تشریح خصوصیات کلاس میپردازیم:
خصوصیات:
- BackgroundColor: در صورتی که شی مورد نظر به صورت توپررسم شود، این خاصیت رنگ پس زمینه شی را مشخص میکند.
- BackgroundBrush: خاصیتی است که با توجه به خاصیت BackgroundColor یک الگوی پر کردن زمینه شی میسازد.
- StartPoint: نقطه شروع شی را در خود نگهداری میکند.
- EndPoint: نقطه انتهای شی را در خود نگهداری میکند. (قبلا گفته شد که هر شی را در صورتی که در یک مستطیل فرض کنیم یک نقطه شروع و یک نقطه پایان دارد)
- ForeColor: رنگ قلم ترسیم شی مورد نظر را تعیین میکند.
- Height: ارتفاع شی مورد نظر را تعیین میکند ( این خصوصیت اختلاف عمودی StartPoint.Y و EndPoint.Y را محاسبه میکند و در زمان مقدار دهی EndPoint جدیدی ایجاد میکند).
- Width: عرض شی مورد نظر را تعیین میکند ( این خصوصیت اختلاف افقیStartPoint.X و EndPoint.X را محاسبه میکند و در زمان مقدار دهی EndPoint جدیدی ایجاد میکند).
- IsFill: این خصوصیت تعیین کننده توپر و یا توخالی بودن شی است.
- IsSelected: این خاصیت تعیین میکند که آیا شی انتخاب شده است یا خیر (در زمان انتخاب شی چهار مربع کوچک روی شی رسم میشود).
- Pen: قلم خط ترسیم شی را مشخص میکند. (قلم با ضخامت دلخواه)
- ShapeType: این خصوصیت نوع شی را مشخص میکند (این خاصیت بیشتر برای زمان پیش نمایش ترسیم شی در زمان اجراست البته به نظر خودم اضافه هست اما راه بهتری به ذهنم نرسید)
- Size: با استفاده از خصوصیات Height و Width ایجاد شده و تعیین کننده Size شی است.
- Thickness: ضخامت خط ترسیمی شی را مشخص میکند، این خاصیت در خصوصیت Pen استفاده شده است.
- X: مقدار افقی نقطه شروع شی را تعیین میکند در واقع StartPoint.X را برمیگرداند (این خاصیت اضافی بوده و جهت راحتی کار استفاده شده میتوان آن را ننوشت).
- Y: مقدار عمودی نقطه شروع شی را تعیین میکند در واقع StartPoint.Y را برمیگرداند (این خاصیت اضافی بوده و جهت راحتی کار استفاده شده میتوان آن را ننوشت).
- Zindex: در زمان ترسیم اشیا ممکن است اشیا روی هم ترسیم شوند، در واقع Zindex تعیین کننده عمق شی روی بوم گرافیکی است.
در پست بعدی به توضیح متدهای این کلاس میپردازیم.
لطفا نظر یادتون نره.